Instagram analyse

Ikzelf ben erg verslaafd aan Instagram. Foto’s die niet helemaal mooi gelukt zijn, kunnen op Instagram geperfectionaliseerd worden. Maar is Instagram als social platform geschikt voor zowel personal branding als voor bedrijven? Daar gaan we met deze analyse achterkomen!

Maar eerst, wat is Instagram nou precies? Instagram is een gratis mobiele applicaties waar je foto’s kunt bewerken door middel van filters en vervolgens deze foto’s kunt delen. Bij deze applicatie worden normale gebruikers getransformeerd naar amateuristische fotografen. Op dit moment is Instagram een onderdeel van Facebook en heeft meer dan 100 miljoen gebruikers en zijn er in totaal 8 miljard foto’s geplaatst. Er worden 8.500 foto’s per seconden op Instagram geliked. In augustus 2012 had Instagram meer mobiele gebruikers dan Twitter. Instagram heeft nog geen manier gevonden om inkomsten te gaan genereren. Momenteel haalt Instagram geld binnen via investeerders.

4

Doelgroep
Instagram is bij 1 van de 3 Nederlanders bekend. In Nederland heeft Instagram momenteel 720.000 gebruikers waarvan 120.000 gebruikers dagelijks actief zijn.

Personal Branding
Je kunt Instagram ook inzetten voor je personal branding. Het gebruik van Instagram op Facebook kan je profiel visueel versterken omdat mensen visuele content meer delen en het voor meer interactie zorgt dan andere typen visuele content. Met de filtermogelijkheden kan je ervoor zorgen dat je foto’s een professionele touch krijgen. Je kan je volgers inzichten geven in de manier waarop jij denkt, beslist en waarom jij onderscheidend bent van de rest. Ook kan je Instagram als kanaal gebruiken om mensen te triggeren om een kijkje te nemen om je personal blog.

Met Instagram kan je gemakkelijk het werk delen wat je al hebt gemaakt. Zo kan je aan andere laten zien waar je allemaal bekwaam in bent en dit kan weer een positief effect hebben op je toekomstige werkgever. Het is een platform waar iemand zijn persoonlijkheid kan vormgeven en dit op een visuele wijze tot uiting kan brengen.

Business
Mobile window-shopping
Instagram maakt het mogelijk om verschillende producten te bekijken door middel van ‘mobile window-shopping’. Het beste kan je hiervoor een nieuwe product of een product dat minder bekend is gebruiken. Je kan voor engagement bij je volgers zorgen door ze vervolgens te laten raden wat voor product het is. Wanneer je een dienst aanbiedt kan je apparatuur laten zien die een grote rol binnen jouw dienstverlening heeft. Bijvoorbeeld een hondentrimsalon kan de belangrijkste aspecten van haar salon showen.

Laat zien hoe een product tot stand komt
Laat volgers de oorsprong van hun favoriete producten zien door middel van snapshots waar ze de verschillende fasen van het productieproces zien. Je kunt hierbij een hele storyline maken van het begin tot het eind(concept-productie-levering/uitvoering).

5

Behind the scenes & geef sneak peeks weg
Neem je volgers achter mee achter de schermen. Dit kan je doen wanneer je bezig bent met een promotiefilmpje van je nieuwe gelanceerde product. Je volgers zullen een perceptie van exclusiviteit hebben. Ook het geven van sneak peeks kan de perceptie van exclusiviteit versterken. Je kunt volgers exclusieve previews geven van je nieuwe producten/diensten of van de nieuw geopende winkels. Omdat Instagram nog geen ‘share-button’ heeft, is het daarom verstandig om deze content ook op Facebook en Twitter te delen.

Laat zien waar jouw producten/diensten kunnen doen
Bedrijven kunnen Instagram gebruiken bij het creëren van vraag naar hun product/dienst door middel van het creatief demonstreren. Bij diensten kan je het eindresultaat laten zien. Kappers kunnen de mooiste vlechtkapsels laten zien bijvoorbeeld.
Hierbij kan je volgers ook uitnodigen om mee te doen aan user-generated content. Laat je eigen fans op een creatieve manier jouw producten demonstreren en post de beste op de Instagram pagina van je bedrijf.

Introduceer je werkgevers en geef sfeerimpressies op de werkvloer
Laat de menselijke kant van je bedrijf zien menselijk door middel van het introduceren van het personeel. Volgers kunnen dan kennis maken met de mensen ‘behind the brand’. Ook kan je een impressie geven hoe een ‘day at the office’ eruit ziet bijvoorbeeld brainstorm- of trainingsessies.

Deel dingen waar beroemdheden in voorkomen
Deel content waar beroemdheden jouw product gebruiken. Beroemdheden hebben vaak het vermogen om andere mensen te beïnvloeden en aan te zetten tot actie.

6

Hashtags
Hashtags zijn de beste manier om jouw content op Instagam te categoriseren. Het grootste effect wordt bereikt wanneer je een paar hashtags definieert en het ook daarbij blijft. Dit zal zorgen voor herkenning bij je volgers.

Persoonlijke visie
Instagram vind ik het perfecte social media kanaal voor teasers. Net als bij Twitter en Vine kunnen gebruikers snel de content doorscannen. Hier betrap ik mezelf namelijk op. Ik scan de foto’s heel snel door maar wanneer ik iets interessants zie blijft het mij wel bij. Door de filters die op Instagram gebruikt kunnen worden, kunnen zelfs kleine bedrijven mooie en unieke foto’s maken. Als je als beginnend bedrijf ook wilt inspelen op de trend ‘visuele groei’ is Instagram naar mijn mening het perfecte platform om jouw visuele content te testen op engagement.

Bronnen:
http://www.businessinsider.com/6-steps-for-marketing-on-instagram-2013-1
http://www.socialmediaexaminer.com/instagram/
http://socialmediatoday.com/ryannorthover/1322386/brand-marketing-instagram-tips
http://www.smallbusinessgal.com/2013/01/09/instagram/
http://ebranding.me/archive/how-to-establish-your-personal-brand-on-instagram/
http://knowledgetoday.wharton.upenn.edu/2013/01/how-instagram-can-make-money-without-alienating-users/
http://www.factbrowser.com/tags/instagram/
http://www.digitalbuzzblog.com/infographic-instagram-stats/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s